Tényleg el kéne venni a jogsit az idősektől?

Pocsék idő egyenlő balesetek. Egyszerű képlet. Persze, attól utána kell járni, hogy kik okozzák a baleseteket. Például az öregek – mondják sokan.

Éppen ezért merült fel sokadjára a 10 milliót érő kérdés: elvegyük az idősektől a jogsit, vagy sem?

Január végén egy 70 éves férfi meghalt az 51-es főúton, mert nekiütközött egy másik gépjárműnek. Ugyanilyen emlékezetes a két évvel ezelőtti tragédia is, amit egy 85 éves férfi okozott az M5-ös autópályán, aki tévedésből hajtott fel rá. Tolatni kezdett a belső sávban, és emiatt ütközött össze egy szabályosan haladó autóval. A hátul ülő 81 éves felesége itta meg a levét.

De akkor már nézzünk szét a királyi családban is: 2019-ben a 97 esztendős Fülöp herceg okozott balesetet a család kelet-angliai téli rezidenciája, Sandringham közelében, mikor terepjárójával a helyi főútra igyekezett kihajtani, majd összeütközött egy személyautóval.

Szerencsére senki sem sérült meg, de a herceg másnap nagy bátran ismét kocsiba ült, amiért igencsak bírálták. Végül úgy döntött, hogy önként – bár valószínűleg nem dalolva – visszaadja a jogosítványát.

Könnyű lenne ezek után zsigerből azt kiabálni, hogy „Vegyék el az öregektől a jogosítványt!”

De a helyzet nem ilyen letisztultan fekete vagy fehér. Tagadhatatlan, hogy az idősek is okoznak baleseteket. Valószínűleg a 85 éves bácsika 30 vagy 40 évvel korábban, amikor friss és üde volt, egy ilyen helyzetben megfelelően cselekedett volna. Felhajtott az autópályára? No para!  Továbbhajt szépen egyenesen, és a következő lehajtónál visszafordul. De sajnos nem ez történt, mert talán megijedt, pánikba esett, elfelejtett gondolkodni.

Tehát egy biztos: valamit tenni kell. De nem azonnali hatállyal bevonni minden jogosítványt egy bizonyos kor felett, az ugyanis elég diszkrimináló lenne. Lássuk a tényeket: a kor előrehaladtával idősödünk, ez fix. Kivéve, aki a bölcsek kövét nyalogatja. A többi átlagembernek viszont látási, hallási gondjai léphetnek fel. Lassulhatnak a reflexei, a vezetéshez szükséges képességei berozsdásodhatnak, és emellett számos olyan betegséget gyűjthetnek be az évek során, amelyek korlátozhatják.

FORRÁS: PEXELS

Ettől függetlenül nem lehet lazán elintézni egy kézlegyintéssel, hogy ahogy öregszünk, úgy leszünk egyre hülyébbek. Mert arról sem szabad megfeledkeznünk – mielőtt kivont karddal bárkit is lerohannánk -, hogy jelen állás szerint a balesetek 40%-át 25 évnél fiatalabbak okozzák.

Ennek oka a friss vezetői engedély a zsebükben, meg a fiatal, forró vérük, ami néha azt dübörgi bennük a tuc-tuc zenére: nyomd a gázt! Persze ez nem azt jelenti, hogy akkor őket kell megtanítani kesztyűben dudálni és hátrányosan megkülönböztetni. De ezt is fontos kiemelni, mivel így láthatjuk, hogy sokkal árnyaltabb a helyzet.

Jelenleg Magyarországon és 16 EU-s államban orvosi vizsgálathoz kötik a jogosítvány birtoklását, ami nagyon helyes. Itt már el lehetne esetleg gondolkodni, hogy a 40 és 65 év kor között 5 évente történő felülvizsgálat történhetne gyakrabban, mondjuk 3 évente. 65 felett mondjuk 2 évente, 70 felett pedig 1 – vagy annál is kevesebb.

Ugyanis a probléma az, hogy ennyi idő alatt bőven lerobbanhat az ember, és beszerezhet pár a vezetési képességeit hátrányosan befolyásoló betegséget. Ám ha ezek nem „elég” súlyosak, nem fogja letenni a jogsit magától, hiszen az emberek java része szeret vezetni és élvezi a vele járó szabadságot.

Szóval, gyakoribb kontroll vizsgálatot, vagy akár különböző vezetési utánképzéseket is lehetne tartani egy bizonyos kor felett. Ilyen megoldásokon lenne érdemes agyalni, és nem leegyszerűsíteni azzal, hogy az iratmegsemmisítőbe dobjuk az idősek jogsiját. Hiszen vannak még 60, de 70 felett is olyan öregecskék, akik baromi frissek szellemileg.

Vág az eszük, mint a borotva, körültekintőek, elővigyázatosak. Imádnak a mamuskájukkal meg az unokákkal kocsikázni. Csak mert betöltöttek egy bizonyos kort, miért kellene elvenni a jogsijukat? Nem válik mindenkiből zombi a hatodik X után.

Végezetül: sokat számít a környezet. Ha a rokonok tisztában vannak a papa vagy a mama betegségével, netán azzal, hogy egy tojásra sem bír rátaposni, nemhogy a fékre, akkor ne engedjék vezetni! De legalábbis javasolják neki: adja át a volánt. Ugyanis néha már nem elég óvatosan vezetni. Veszélyes mértékű képességromlás után egyszerűen nem szabad.

Nyitókép: Unsplash

Tovább olvasok