Hétköznapi nőként is csodás vagy! – Kozma Rita, a #SzépVagyok kampány megálmodója

Sosem voltam egy nádszálkisasszony, így gyerekkoromban sokat bántottak az alakom miatt. Olyan “cuki” kis beceneveim voltak, mint Popócici, Digidagidaganat és társaik. 

Gondolom, mondanom sem kell, hogy ennek elég komoly hatása lett az önbizalmamra, ami bizony egészen felnőttkoromig elkísért. Így bukkantam rá Kozma Rita önbizalomnövelő és stílus mentor könyvére, a Plus Size Stílusbibliára, ami teltebb alkatú hölgyeknek ad tippeket öltözködési és önbizalomnövelési szempontból.

De Rita itt nem állt meg, hanem létrehozott egy közösséget (a PLUSZ Klubot), ahol a tagok segítik és támogatják egymást. Ő az a hölgy, akit azóta már body positive nagykövetként is aposztrofálnak. Ugyanis életre hívta a #SzépVagyok kampányt, amely minden önbizalomhiányban szenvedő embernek kíván segíteni.

Mikor jutott először eszedbe, hogy kellene egy ilyen kampány, és mi indított erre? 

2020. augusztus-szeptember környékén jutott eszembe először, és mindenképpen a klubom tagjaival szerettem volna megvalósítani. Mégpedig úgy, hogy mindenki maga előtt tart egy lapra írt szót, amiből összeáll egy mondat. Direkt úgy lett kitalálva, hogy mindenki magát fotózza le otthon, hogy a végeredmény ne legyen tökéletes. Ugyanis az igaz arcunk nem feltétlen egy tökéletes fotón mutatkozik meg, hanem pl. egy szelfin, vagy ha mondjuk, egy barátunk fotóz le minket.

Tehát az ötlet maga nem annyira régre vezethető vissza. Az viszont, hogy mennyire szükséges hírét vinni annak, hogy nem csak egyféle szépség létezik, már hosszú évek óta bennem van. Most jött el az idő, hogy a klubom tagjaival kivitelezzük.”

A kampány első, fényképes része nagyon pozitív fogadtatásnak örvendett. Mik a további céljaid? Van szükség további „lépésekre”?

Egy magazinban úgy jelent meg, hogy most indul a #SzépVagyok kampány. Szóval úgy gondoltam, hogy akkor folytassuk tovább. Így találtam ki, hogy akkor legyen egy kampányfilm is, ami már el is készült.

Terveim szerint egész évben minden projektem ezt az üzenetet fogja magában foglalni. Pár napja valósult meg például a Művészek Istennői projekt. Ebben azt mutatom meg, hogy egyes művészek különböző korú és alkatú múzsái hogyan testesülnek meg a mai nőben. Itt is a testpozitív vonalat erősítem, szintén a klubom tagjaival.

FORRÁS: MŰVÉSZEK ISTENNŐI PROJEKT

Hogyan segít ez a kampány a nőknek/férfiaknak? 

Nagyon fontos, hogy – ellentétben a multik által tervezett body positive kampányokkal – nem csak egyféle külsejű nő szerepel benne. A body positive modellek között is van olyan szereplő, aki nagyon fancy és nagyon populáris.

Én éppen ezért hétköznapi szépségeket szeretnék megmutatni. Ugyanis ha egy telt nőknek ruhákat kínáló márka csak homokóra alkatú modellekkel reklámoz, azt sem érezzük teljesen magunkénak. Mert mi van az alma, a körte stb. alkatúakkal?

Nekem az a célom, hogy minden kampányomban hétköznapi nők szerepeljenek, mert ezzel lehet igazából erőt adni. Még akkor is, ha valaki nem érzi tudatosan, hogy ‘Fú, most ettől erőt kaptam.’ Tudat alatt viszont lehet, hogy befészkeli magát a fejébe, hogy igen, én is lehetek szép, ilyen hajjal, olyan súllyal, amolyan bőrrel. Ezt az igazi nőt szeretném közvetíteni és átadni.

Ez a vizualitás oldala a dolognak, a másik pedig az, amit a videóban mondanak a hölgyek: hogy mit jelent a szépség, és mennyire sokféle lehet. Ezzel magunknak is segítünk. De ha valakinek gyereke van, neki is tud segíteni, ha átadja neki ezt a hozzáállást.

Igen, ebben teljesen igazad van. A saját lányomon még nem, de a környezetemben már látom, hogy az önbizalomhiány mekkora gondot jelent a mai kamaszok körében. Van valami tanácsod számukra vagy a szüleik számára, hogyan tudják elfogadni magukat?

Nekem nincsen gyerekem, de pedagógus is vagyok. A családban sok gyerek van, és évekig tartottam divat tábort gyerekeknek. Így tanúja voltam annak, hogyan gondolkodnak, mire figyelnek a gyerekek. A TikTokon is fenn vagyok, oda is próbálok olyan edukációs tartalmakat készíteni, ami segíthet, főként a tiniknek. Ott úgy látom, hogy könnyebben megnyílnak a kamaszok, de dúl az önbizalomhiány. Komoly önbecsülés problémák vannak. Teljesen tanácstalanok a tinik, hogy ők vajon mitől szerethetőek.

Tervezem, hogy a fiatalabb korosztálynak is létrehozok egy motiváló oldalt. Nagyon fontos az új generációval foglalkozni, mert nagyon rossz hatással lehet rájuk, amit a média sugall. Mindenképpen tudatosítani kell bennük azt, ami az egész kampány mottója: Szép vagyok. Szép vagy te is. Magasságtól, súlytól, kortól, bőrszíntől, szemszíntől, hajszíntől függetlenül. Mert a szépség nem csak egyféle. Szép vagyok, és szép vagy te is.

Nyitókép: Kozma Rita saját képe

Tovább olvasok