Neked is van bunkó kollégád, akivel rémálom dolgozni?

Életed nagy részét a munkahelyen töltöd, így az ottani környezet és a kollégáiddal való kapcsolatod minősége jelentős hatást gyakorol a lelkivilágodra. Legyen szó multiról, kisvállalkozásról vagy családi üzletről, a felállás mindegyik esetben ugyanaz: sok különböző ember kénytelen együtt dolgozni.

Ez azt jelenti, hogy nem mindenben értenek egyet, vagy szimplán nem jönnek ki egymással, ami sokszor vitákhoz vezethet. Ám bármilyen meglepő, ezek akár motiválók is lehetnek, hiszen új ötleteket, új fejlődési lehetőségeket eredményezhetnek. Gyakran azonban a konfliktusok annyira elmérgesednek, hogy folyamatos feszültséget generálnak és aláássák a csapatmunkát. Ahhoz, hogy jól érezd magad a feladataid teljesítése közben, meg kell tanulnod kezelni a nézeteltéréseket, ahelyett, hogy félnél tőlük. Éppen ezért fontos a kiváltó okok feltárása és időben történő kezelése, amivel elkerülhető a további konfrontáció.

Tisztázd, mi a konfliktus forrása!

Ennek a lépésnek az a célja, hogy világossá váljon számotokra, mi okozza a nézeteltérést. Amikor összetűzésbe kerülsz valakivel, gyakran hibáztatod, azt gondolva, hogy neked van igazad. Először is meg kell vitatnotok, milyen igények, elképzelések nem teljesülnek. Itt nemcsak arra kell törekedni, hogy megtaláljátok a közös hangot, hanem arra is, hogy a lehető legtöbb információt szerezzétek be egymás álláspontjáról.

Tűzzetek ki közös célt!

Amikor a munkatársak tudják, hogy ugyanazon cél érdekében dolgoznak, akkor hajlamosabbak az együttműködésre és egyetértésre. Bármi is váltotta ki a viszályt, beszéljétek át újra a dolgokat annak érdekében, hogy képesek legyetek együtt megbirkózni a kialakult szituációval! A lényeg, hogy olyan együttműködő légkört hozzatok létre, ami a probléma felszámolására fókuszál, nem pedig a másikra való mutogatásra. Egy nyugodt, kellemes helyszín lehetőséget teremt arra, hogy őszintén kifejtsétek a témáról alkotott véleményeteket. De ez ne az iroda legyen!

FORRÁS: UNSPLASH

Azonosítsátok a lehetséges akadályokat!

A konfliktuskezelési folyamat ezen pontján mindketten látjátok, mi vezetett idáig, és azzal is tisztában vagytok, milyen tényezők hátráltatják a megoldást. Ezek után kapcsoljatok proaktív „üzemmódba”, és készítsetek konkrét terveket a vitás ügy rendezésére! Mindkettőtök érdeke, hogy minél előbb átjussatok ezen a komoly akadálypályán. Ezt úgy tudjátok meggyorsítani, ha képben vagytok, melyek azok a dolgok, amiken lehet változtatni, és melyek azok, amiken nem. Előfordulhat, hogy nem juttok dűlőre egyből, ami nem feltétlenül  baj. A lényeg, hogy a kritikus hangot és a személyeskedést félretéve, nyitottan, tisztelettudóan forduljatok egymás felé.

Válasszatok megelőző stratégiát!

Neked is, a kollégádnak is felelősséget kell vállalnotok a vitatott témában, és ezt a szándékot egyértelműen ki kell fejeznetek. A végén már csak abban kell megállapodnotok, hogyan alkalmazzátok a jövőben az elhangzottakat. De azért ügyeljetek arra is, hogy nem minden oldódik meg egyetlen beszélgetés során. Célszerű tehát bizonyos időközönként összeülni, így még időben kiderülhetnek a gondok.

Nyitókép: Unsplash

Tovább olvasok