Kell nekünk kurta lábú vagy rövid hajú Barbie baba?

62 évesen még mindig képes a megújulásra. Kevesen tudnak úgy lépést tartani a korral, ahogyan ő teszi, ha kell, úszik, korcsolyázik és műt. Vagy űrutazik. Mindezt nem szűnő mosollyal, csillogó tekintettel. Most pedig saját TikTok profilja is lesz.

Barbie baba egyszerűen nem ismer akadályt. Ez a gondolat lebegett Ruth Handler fejében is, aki azt akarta megmutatni a lányoknak, hogy tényleg bármi lehet belőlük, hiszen egy nőnek van választása. Elnézve lányát, amint felnőtt papírbabákkal játszik, Handler meglátta a piaci rést egy olyan játék létrehozásában, amivel a gyerekek elképzelhetik a jövőt.

Az 1959-es New York-i játékvásáron mutatta be Barbie babát, a férfi versenytársak nagy mulatságára. „Ki akarna egy babával játszani, aminek mellei vannak?” – gondolták. A gúnyos mosoly még abban az évben lefagyott az arcukról, mikor meglátták az eladási számokat. Noha megítélése születése óta konfliktusokkal terhelt, Barbie villámgyorsan globális ikon lett.

Az évtizedek alatt folyamatosan megújult, de nem csupán a ruhatára frissült az éppen aktuális divatnak megfelelően. A társadalmi és kulturális változások mind nyomot hagytak Barbie-n több-kevesebb sikerrel. Evolúciója sokszor ellentmondásokba ütközött, de lenyűgöző teljesítményét, hogy 62 éven keresztül inspiráló tudott maradni, nehéz überelni.

A Mattel játékgyártó nem csupán Barbie baba karrierjét vette komolyan, de az évtizedek alatt egyre jobban figyelt a sokszínűségre is. Viszonylag korán, 1962-ben piacra dobták a barna bobfrizurás verziót természetesen Jackie Kennedy ruhatárát idéző darabokkal. A hetvenes évek második felében előrukkoltak a hawaii babával, néhány év múlva pedig hivatalosan is megjelent az első afroamerikai és hispán verzió. Azóta pedig Barbie beterítette a világtérképet.

FORRÁS: UNSPLASH

Jól illusztrálja az idők és a politikai korrektség változásait, hogy a legutóbbi évtizedben megjelent Barbie barátja, a kopasz Ella, aki kemoterápiás kezelést kap. Nem sokkal ezután előálltak három új alkatú babával (alacsony, magas, kerekded), majd jött a hidzsábot viselő Barbie, a kerekesszékes és az inspiráló nők termékcsaládja, mely ismert tudósokról, művészekről mintázta a babákat.

A nők felemelésének jegyében Barbie-nak már akkor különleges munkája volt, amikor az amerikai nők hagyományosan háziasszonyok voltak. Üzletasszony, stewardess, űrhajós, sebész – láthatjuk, hogy Barbie karrier pályája messze túlmutat a szépségkirálynő szerepen. Később csatlakozott a haditengerészethez, légierőhöz, és egy ideje természetesen indul az elnökválasztáson is.

Készült belőle Baywatch verzió, és Kennel még a Star Trekbe is bejutottak. Barbie mindenhol ott volt. Apropó, Ken. Sokáig együtt voltak, aztán a szakítást követően Barbie oldalán új pasi tűnt fel. Kevés örömtelibb újrakezdés volt, amikor ismét összeállt a páros. Ami természetesen hozta a polcokra az esküvői babákat.

A Barbie babáról szóló diskurzus azonban leginkább egy dologról szólt: Barbie alakjáról.

Noha a Mattel állítása szerint Barbie-nak nincs ilyen fokú hatása a testképre, az erről szóló tanulmányok árnyaltabban fogalmaznak. Többször kihozták, hogy aki nagyon fiatalon kezdi a barbizást, többet foglalkozik azzal, hogy vékony legyen. A gyártó akkor kezdett foglalkozni a kritikákkal, amikor az anyák pénztárcájukkal szavaztak arról, hogy mi kerüljön a fa alá.

A kétezres évek közepére megjöttek a riválisok is: az idősebbeket a Bratz babák nyerték meg, a kisebbeket pedig a Disney hercegnők. Barbie-nak identitáskrízise lett. Hogyan tükrözhetné vissza Barbie napjaink nőjét? Kevesebb sminkkel, lapos cipőben, kerekebb csípővel? Hogy legyen a cég píszí és sokszínű is egyben? A kihívás állandó, Amerikában különösen, nem véletlenül hívják a népek olvasztótégelyének.

Amikor a molettebb testalkatú babát tesztelték, még a fókuszcsoportban lévő gyerekek is óvatosan fogalmaztak, kerülték a kövér szó használatát. Egyes anyukák úgy gondolták, még ennél is lehetne kerekebb Barbie, hogy ne okozzon gondot a lányok önértékelésében. Ma legalább ötféle alkattal, tizenhárom szemszínnel és közel százféle hajszínnel lehet Barbie babát vásárolni.

Ha azonban bármilyen fókuszcsoportot megkérdeznek, hogy melyik baba Barbie, mindenki a szőke, hosszú combú, hosszú hajúra mutat. Ha becsukjuk a szemünket, alapvetően egyfélét látunk. Én se akartam mást gyerekként, mint a klasszikus, szupermodellszerű Barbie-t. Hatévesen nyilván nem voltam píszí, nem is tudtam, hogy létezik ilyen. Kövér se voltam, így fel se merült bennem az önértékelési téma. Barbie egyszerűen úgy volt csodálatos, ahogy volt.

A rengeteg baba verzió az anyákat is összezavarhatja. Ha ugyanis megváltozik a test, Barbie igenis elveszítheti a státuszát. Ha a Mattel mindent megváltoztat, ami ikonikussá teszi Barbie-t, akkor hogy maradhatna továbbra is ikon? A sokszínűség megjelenítése korunk egyik legfontosabb igénye lett érthetően. Reflektáljanak erre a játékgyártók is, természetes elvárás, ha már ilyen sokfélék vagyunk.

Szuper kezdeményezés, ha Barbie is tiszteleg az inspiráló nők előtt. De ahogy James Bond se legyen nő, úgy a klasszikus Barbie se legyen rövid hajú vagy kurta lábú. A bezártság egyébként jót tett gyerekkorunk kedvenc babájának. A gyártó újabb eladási csúcsokat zsebelt be, szárnyalnak a cég részvényei. 62 év ide vagy oda, Barbie egyelőre biztosan nem megy nyugdíjba.

Nyitókép: Unsplash

KREATÍV ÍRÁS KURZUS PECHÁL PETIVEL!

Ha mindig is érdekelt az írás tudománya, de még sose mertél klaviatúrát ragadni. Ha nem tudod, hogyan, de szeretnéd papírra vetni gondolataidat. Ha titokban csak a fióknak írogatsz, JELENTKEZZ vagy ADD AJÁNDÉKBA a kurzust! 🎄 Részeltekért írj az info@igazino.hu mail címr

Tovább olvasok